CASBA in Zoeterwoude is al 40 jaar Trendhopper van het eerste uur

CASBA in Zoeterwoude is al 40 jaar Trendhopper van het eerste uur

Dit interview verscheen als eerst in het magazine van Interior Business.

WOONFORMULE GEBOREN UIT ANTWOORD OP IKEA

Toen Nils Beverwijk begin jaren 80 bij De Kastenspecialist van Cor van der Geest als vakantiehulp ging werken, was dat op het moment dat woongigant IKEA naar Nederland kwam. Een viertal meubelondernemers besloot de handen ineen te slaan in reactie op de komst van het Zweedse woonwarenhuis: een nieuwe formule van de MG-groep Holland was geboren en daarmee een voorloper van het dit jaar 40-jarige Trendhopper. Eerst van een afstand en later van dichtbij, als lid van de RvC, maakte Nils de ontwikkeling van de formule mee en gaf mede vorm aan het concept. Zijn dochter Isabelle Beverwijk geeft inmiddels leiding aan zijn bedrijf CASBA, een organisatie met nog altijd veel ruimte voor Trendhopper.

Nils: “De MG inkoopgroep was een samenwerking tussen Trio uit Druten, Bouwman uit Rotterdam, Van Gils uit Oldenzaal, Schippers uit Emmen en CASBA uit Zoeterwoude. Ze zagen de komst van IKEA als een kans om een eigen meeneemconcept onder de naam Trendhopper op te zetten. Drie van de vijf maakten 1.000 vierkante meter vrij in hun winkel om het idee uit te proberen. CASBA, voorheen “De Kastenspecialist” waar ik op mijn 13e begon met werken, was daar een van. Tegelijkertijd was er de winkel Baalbergen in Katwijk, hier vlakbij, die ook een soortgelijke groep van zes meeneem meubelwinkels formeerde onder de naam INKETS. De twee groepen besloten daarna samen verder op te trekken onder de naam ‘Trendhopper’. In samenwerking met ideeënbedenker Gerard Damen en reclamebureau Kleyn is het Trendhopper concept verder uitgewerkt. Gerard Damen, een van de grondleggers, zei: Trendhopper is er voor accessoires, maar de ondernemers zeiden: nee, we doen er ook meubels bij. In 1984 is het Trendhopper concept officieel gestart, in 1986 is het assortiment uitgebreid tot een compleet assortiment voor het interieur.”

DIRECTEUR MET VISIE

Toen Trendhopper als organisatie te groot was geworden om intern bestuurd te worden, werd er een ervaren fulltime directeur aangetrokken om professioneel leiding te geven. De ondernemers van de MG groep hebben toen de heer Ben Braam, oud Vroom&Dreesman directeur aangetrokken. Toevallig ook een van de leidinggevenden van Nils Beverwijk bij Vendex. Ben heeft van Trendhopper een geoliede franchiseorganisatie gemaakt. Drie van de oprichters zijn nog steeds lid van de organisatie: Schippers, Van Gils en CASBA. Nils herinnert zich dat er in de jaren negentig ook nog circa 12 Belgische Trendhopper ondernemers lid zijn geworden. Deze groep is om diverse redenen na 15 jaar weer haar eigen gang gegaan.

Wat was de kracht van Trendhopper destijds? “We zochten ondernemers die meer kleur, trend en mode in de winkel wilden hebben. Weg van het stoffige en voorspelbare, en zo groeiden we al snel uit tot 32 vestigingen,” vertelt Nils. “We werkten samen met BECO als inkoopcombinatie, die helaas failliet is gegaan. We vonden al snel in Euretco een goede nieuwe partner, die ook nog eens door creatief meedenken van de heren Fakkeldij en Van Leeuwen, een goede oplossing had voor het ingelegde garantievermogen.” “Nadat Ben Braam met pensioen was gegaan heeft Sander Vroone, ex-inkoper, de Trendhopper formule als directeur door een uitdagende tijd geloodst. In overleg met alle aangesloten ondernemers hebben we in 2005 besloten om te gaan samenwerken met VME Nederland. In samenwerking met VME Nederland directeur Henk Voortman en zijn team is Trendhopper weer verder gegroeid tot een nog sterker samenwerkingsverband,” aldus Nils.

STABIELER EN HERKENBAARDER

Nils: “Trendhopper bleek erg goed te zijn voor het uitbreiden van mijn netwerk, zowel binnen de groep als voor de ontwikkeling van de boulevard. Ik heb mede aan de wieg gestaan van het merk Profijt Meubel, want we zochten een winkelformule voor onder Trendhopper. Nadat we Profijt Meubel hadden verkocht aan Euretco en IMG, is in samenwerking met enkele VME- ondernemers Budget Home Store opgericht. IMG heeft Profijt Meubel succesvol verder laten groeien. Zo is onze Profijt Meubel winkel in Zoeterwoude overgegaan naar onze buurman Leski, waarmee wij goed samenwerken.”

Voor het goede middensegment had Nils de wens om voor een sterkere inkoop, organisatie en marketing een nieuw samenwerkingsproject op te richten. Nils: “Samen met Huib van Vliet is in 2003 de Masterclass inkoopgroep in Zoeterwoude opgericht. Zowel Intrès als Euretco hadden geen ruimte om een nieuwe inkoopgroep toe te laten en daarom zijn we in 2005 bij VME Duitsland in Bielefeld terechtgekomen. De invoering van de euro heeft het samenwerken met een Duitse partij heel eenvoudig gemaakt. Tot op heden werken wij heel succesvol met onze Duitse collega’s samen onder de labels: Trendhopper, Budget Home Store, NLwoont, NLslaapt, diverse keukenformules en ons nieuwe merk Interliving.”

In 2012 heeft VME de Trendhopper formule als franchisegever overgenomen, nog steeds vanuit de coöperatieve grondslag van de groep. Nils: “We zijn daardoor alleen maar stabieler en herkenbaarder geworden. Met succes ook, zelfs over de grens in Duitsland zijn er nu 15 Trendhoppers en onlangs is er een Trendhopper winkel in Oostenrijk geopend. Vanuit CASBA hebben we in januari 2023 een nieuwe Trendhopper winkel van 1.000 m2 geopend in Utrecht.”

MERKEN VAN EIGEN BODEM

CASBA Wonen & Slapen heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een veelzijdige multibrand woonwinkel met onder andere een Trendhopper afdeling van 1.650 vierkante meter op de begane grond van het pand van in totaal 20.000 vierkante meter aan de Rijneke Boulevard. Op het moment van bezoeken wordt de Trendhopper afdeling net omgebouwd naar het nieuwste concept. Isabelle Beverwijk: “De planning is dat we voor Pasen klaar zijn met de vernieuwde afdeling.” Naast Trendhopper heeft de begane grond ruimte voor de formules NLwoont en XOOON, die beiden ook in een nieuw jasje zijn gestoken. Op de eerste verdieping staan designmerken van eigen bodem, zoals Leolux, Pode, Studio Henk, Bree’s New World, Bert Plantagie en Havee. Op de tweede verdieping staan formules als Montèl, UrbanSofa en Interliving. Op de derde verdieping is een complete Henders & Hazel afdeling te vinden. Op de vierde verdieping is tenslotte alles voor de slaapkamer te vinden, met merken als Auping, Pullman en Serta. En niet te vergeten, de kledingkasten, het product waar het ooit allemaal mee begon onder de naam ‘De Kastenspecialist’. Nils: “Destijds zijn wij er banken ‘bij gaan doen’. Inmiddels bestaat meer dan de helft van de omzet uit banken en 15 procent uit kasten.”

RISICOSPREIDING

Nils en Isabelle zijn zeer blij met het Trendhopper assortiment en de ondersteuning vanuit VME Nederland. Ze zijn ook blij met de keuze voor meerdere formules tegelijk. Nils: “Het is toch een vorm van risicospreiding in goede en slechte tijden. Het zijn allemaal formules met een goed rendement en met betrouwbare leveranciers. Mede door de inkopers en sterke inkoopcommissies van VME Nederland zijn we in staat om actuele, rendementsvolle en sterke collecties per formule neer te zetten.” Isabelle: “Voor iedere formule en merk geldt dat we er onze CASBA-saus over gieten van persoonlijk advies en onze met een 9+ beoordeelde service. Dat geldt niet alleen voor onze multibrand woonwinkel CASBA Wonen & Slapen, maar ook voor onze Budget Home Store in Zoeterwoude, onze Auping Store in Leiderdorp en onze nieuwe Trendhopper winkel in Utrecht. Met onze teams werken we er keihard aan dat al onze locaties dé leukste winkels van de boulevards zijn.”

Isabelle is twee jaar geleden commercieel directeur van CASBA geworden en geeft dagelijks leiding aan circa 70 medewerkers. Nils is nu algemeen directeur en is meer op de achtergrond met externe partijen in overleg, bijvoorbeeld als klankbord bij INretail en in de franchiseraad van Auping en Habufa: “Ik ben meer het CASBA-gezicht binnen externe organisaties, zij is het gezicht naar de klanten, leveranciers en naar de medewerkers van CASBA.” Het bedrijf beschikt over eigen bezorging en logistiek en Isabelle is zich zeer bewust van de noodzaak om het bedrijf mee te laten bewegen met de markt zonder het eigen gezicht te verliezen of nog meer dan dat: “Ik ben zeer voorzichtig met het nemen van impulsieve beslissingen, want het gaat hier om zo’n 70 gezinnen die hun inkomen verwerven middels ons bedrijf. Onze mensen zijn ons kapitaal en iedere schakel is even belangrijk. Het is door de krappe arbeidsmarkt op dit moment uitdagender om nieuwe medewerkers te vinden, maar toch lukt het ons om parels te vinden en aan ons te binden.” Nils: “Dat komt vooral door de warmte, de gezelligheid en de wederzijdse betrokkenheid. Iedereen hier is een soort ondernemer en voelt zich verantwoordelijk voor zijn of haar deel van de werkzaamheden.” Isabelle: “Mensen leuk vinden en van mensen houden is de basis van dit werk, zowel voor mij als voor het team. De producten die we verkopen zijn daaraan eigenlijk ondergeschikt. Wanneer mensen solliciteren is dan ook de belangrijkste vraag: vind je het leuk om met mensen om te gaan en hen te helpen?”

DUURZAAMHEID

Hoe kijken zij naar duurzaamheid? Isabelle: “Als retailer hebben wij weinig tot geen invloed op wat fabrikanten maken, maar wel op wat we in de winkel neerzetten. Mijn ambitie is dat over 5 jaar 20 procent van wat hier staat duurzaam geproduceerd moet zijn. Om dit doel te behalen, maken we steeds vaker andere keuzes tijdens het inkopen.” Nils: “Het leeft bij jongere generaties en ook steeds meer bij ouderen: wij willen graag een leefbare wereld voor onze kleinkinderen. We maken daarom als CASBA grote en kleine stappen om hieraan bij te dragen. Zo hebben we hier 800 zonnepanelen op het dak en 16 warmtepompen.” Isabelle: “Je moet een stip op de horizon zetten. We informeren bij leveranciers nu regelmatig naar hun duurzaamheidambities en zijn waakzaam voor greenwashing.”

HET NIEUWSTE TRENDHOPPER CONCEPT

Isabelle kijkt naar de Trendhopper verbouwing op de begane grond en zegt: “De huidige collectie van de formule vind ik sterk, met name de concepten en de 100-stoffencollectie. Ook de rol van POS als Silent Salesman ter ondersteuning van ons verkoopadvies vind ik fijn. De omzet is erg goed en we zitten bovenop de hedendaagse woontrends. Trendhopper is voor ons letterlijk en figuurlijk een entree naar de andere merken die we in de winkel presenteren.” “Mijn vader is belangrijk geweest voor de innige band met VME Nederland die we nu hebben. Ik vind het een cadeau dat ik het bedrijf mag voortzetten en verder uit mag bouwen wat hij groot heeft gemaakt,” aldus Isabelle.

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media /Vakblad Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine.