Laura en Nick de Bel

Laura en Nick de Bel zetten met Trendhopper Zwolle de familietraditie vastberaden voort

Dit interview verscheen als eerst in het magazine van Interior Business.

EEN WARME TERUGKEER OP HET OUDE NEST

Als kinderen van meubelwinkeliers die 35 jaar geleden startten met de formule zijn Laura en Nick de Bel van kinds af aan vertrouwd geweest met Trendhopper. Nadat hun ouders een stap terug deden en de leiding van de winkel aan de Woonboulevard van Zwolle vanaf 2022 aan de kinderen overlieten was de eerste beslissing kijken of een terugkeer naar de oude formule mogelijk was. Nick: “Onze ouders hadden de laatste 10, 11 jaar van hun actieve werkende bestaan gekozen voor een franchisemodel dat Laura en ik niet bij ons vonden passen. Gelukkig deed de mogelijkheid zich voor om weer een Trendhopper winkel te worden. We zijn er heel blij mee.”

Laura (31) en Nick (34) zijn de vierde generatie van de familie die meubelen verkoopt. De opa van hun vader begon ooit als zelfstandige winkelier in het Drentse Coevorden. “Onze opa nam deze winkel over, onze vader zou de volgende eigenaar worden maar het verliep anders. Uiteindelijk nam hij een concurrent in Coevorden over en in 1989 startte hij met wat toen nog de meeneemformule Trendhopper was. Ik weet precies de dag waarop de winkel openging: 23 maart 1989. Het is de dag dat ik geboren ben.” Laura zegt lachend: “Hij is dus bijna tussen de banken en tafels geboren, onze moeder was de avond van tevoren nog de showroom aan het stofzuigen. Maar nee, op de openingsdag is Nick gewoon in het ziekenhuis ter wereld gekomen.”

VERHUIZING

Coevorden bleek vrij snel te klein te zijn voor een formule als Trendhopper. Laura: “In 1993 is de winkel verhuisd naar de Woonboulevard van Zwolle, een goede zet. Zwolle is veel groter, dynamischer en heeft een regiofunctie voor een flink aantal kleinere gemeenten in de regio.” Nick knikt: “Voor de groei van het bedrijf was het uitstekend. We zijn als familie ook meeverhuisd naar Zwolle en Laura en ik zijn hier opgegroeid. Er is een grote stadsuitbreiding geweest naar het zuiden waar wij nu de vruchten van plukken. In Coevorden had een showroom zoals we die nu hebben niet gepast als moderne Trendhopper.”

Hebben broer en zus altijd al de ambitie gehad om hun ouders op te volgen? Nick “Ik wel, als kind wilde ik al de winkel voortzetten en heb later mijn studieprogramma aangepast aan de rol die ik nu heb. Onze ouders hebben nooit gezegd dat het moest, ze hebben ons vrijgelaten in onze keuzes, maar bij mij zat het er altijd al in.” Bij Laura was dit anders: “Onze ouders zeiden: doe het alleen wanneer het echt je passie is. Voor mij verliep het anders: ik heb orthopedagogiek gestudeerd en ben op scholen gaan werken. Maar het kriebelde toch en via 1, 2 dagen in de week meehelpen in de zaak heb ik uiteindelijk toch de switch gemaakt. Nu voelt het voor mij net als bij Nick: dit is wat ik wil doen, hier is mijn passie.”

AFWISSELING

Wat maakt dit werk zo leuk voor hen? Nick: “Elke dag is anders, elke klant is net even anders, elke woonwens is net weer even anders. Er is heel veel afwisseling. We hebben een winkelruimte van 2.100 vierkante meter, dat is groot. Dit betekent dat we de resterende ruimte zelf kunnen invullen. Dat houdt het werk zeer dynamisch. ” Laura: “Wat ik mooi vind aan dit vak is dat we als team iedere week een bepaalde prestatie proberen te leveren, een doel proberen te halen. Wanneer dit lukt is het nog steeds heel leuk, lukt het niet dan kijken we waar het aan ligt en hoe we het resultaat kunnen verbeteren. Naast Nick en ik werken er hier 10 medewerkers, wij twee werken vijf dagen per week en we zijn iedere dag geopend. Dus moeten we altijd kijken wie we wanneer kunnen inzetten. Het is een kruising tussen het hebben van vrijheid als ondernemer en het hebben van verantwoordelijkheid voor de zaak en het team, net als wat onze ouders zo lang hebben gedaan. Dat we hen hebben opgevolgd vind ik ook heel leuk. Ze komen nog steeds af en toe langs en geven advies maar ze hebben het goed kunnen loslaten. Het is echt ons bedrijf.”

AANVULLEN

Nick heeft een dochtertje, er is een zoon op komst en ook Laura verwacht een kindje later dit jaar: de vijfde generatie De Bel in de meubelwinkel? Ze lachen allebei. Nick: “Ik zou het wel gaaf vinden, maar net als bij onze ouders destijds: niets is verplicht. Maar ik zou het mooi vinden, de vijfde generatie.” Hoe is het om als broer en zus leiding te geven aan het bedrijf? Nick: “Ik zie het als heel waardevol, we kennen elkaar door en door. We vullen elkaar ook echt aan.”

Laura: “Dat klopt, we hebben twee verschillende karakters die goed bij elkaar passen: Nick staat graag voor de schermen, is letterlijk het gezicht van het bedrijf en leeft op bij het helpen van klanten. Ik sta liever achter de schermen en concentreer mij op de cijfers. We denken allebei commercieel: hij vanuit de klanten, ik vanuit de cijfers. We kunnen op elkaar bouwen.” Over het team zegt zij: “Het is een heel divers team in leeftijd en achtergrond en daarom past het goed bij onze klantengroep die zeer breed en divers is. We hebben jonge tweeverdieners uit de nieuwe wijken van Zwolle, ouderen, mensen uit de omliggende dorpen, van alles en nog wat.” Nick: “Zowel het team als de klanten zijn een goede afspiegeling van deze regio.”

TERUGKEER

In de ongeveer 10 jaar voordat Laura en Nick de zaak overnamen van hun ouders was de winkel een franchise van Leen Bakker. In september 2022 werd de winkel weer een Trendhopper na een ombouwperiode van ongeveer twee weken. Nick: “We wilden allebei door met de winkel maar dan wel weer volgens de vertrouwde formule. Trendhopper zien wij als een toekomstbestendige formule, onze ouders hebben altijd een goede relatie gehouden met VME en andere Trendhopper collega’s, dat heeft ons zeker geholpen bij het weer meedoen met de formule.” Laura: “VME beheerde zelf een Trendhopper in het centrum van Zwolle, voor de rest van de regio was er nog geen vestiging in het vlekkenplan. VME vroeg ons eerst of we die centrum locatie niet wilden overnemen, we zeiden: er zit nog geen Trendhopper op de Woonboulevard en wij willen graag verder met de ruimte die we door en door kennen van onze ouders. Dat was prima.” Nick: “Het klinkt vrij melodramatisch maar het voelt als terugkeren naar een eerste liefde.”

Laura: “Nogmaals, we mogen een deel zelf invullen en dat geeft ons de vrijheid die we willen zonder het wiel zelf te moeten uitvinden. We zijn weer warm en hartelijk ontvangen in het Trendhopper nest en dat vinden we superleuk. We zien ook bij andere Trendhoppers dat onze generatie aan het roer komt te staan en dat is ook gaaf om te zien. Een jongere generatie met allemaal hetzelfde gele bloed (geel is de primaire merkkleur van de formule- red.), er is een gemeenschappelijke klik.” Nick: “VME let ook goed op het voortzetten van familiebedrijven, zoals dat van ons. Laura en ik hebben ook meegedaan aan het opleidingstraject Jong Oranje, waar we veel van hebben geleerd en waar we waardevolle contacten met andere ondernemers hebben gelegd.” Laura noemt de landelijke marketing van Trendhopper als een groot pluspunt van de formule: “Dat zorgt voor vindbaarheid online en extra aanloop in de showroom. We hebben een goede naamsbekendheid als merk, daar zorgt VME voor en dat hoeven we niet zelf te doen. Wij kunnen ons concentreren op verkoop en service.”

VERTROUWEN

Laura en Nick zijn in september 2022 gestart, net na de hoogtijdagen in de meubelverkoop tijdens de pandemie. “Niet de gemakkelijkste tijd om te beginnen, maar we hebben ons niet uit het veld laten slaan. Ons werk bepaalt een heel groot deel van ons leven maar we doen het nog steeds met zoveel plezier. Het is precies wat onze ouders tegen ons zeiden: wanneer het niet je passie is lukt het niet om succesvol te zijn”, aldus Laura. Nick: “We hebben vertrouwen in ons team en in de formule. Tijdens de verbouwing naar Trendhopper werd ik zelf vader, alsof het zo heeft moeten zijn. Vanaf het begin dat we zijn opgestart als Trendhopper hebben we zoveel leuke reacties gehad. Het is nog steeds hard werken, dat hoort erbij, maar het geeft ons veel energie.” Laura: “De omschakeling naar Trendhopper heeft gezorgd voor een andere klantenkring en een ander assortiment en dat is leuk om te ervaren en om op voort te bouwen. We doen dit werk niet voor de korte termijn. Er komt veel op ons af: een andere manier van oriënteren door klanten, het gebruik van webshops. We bewegen lekker mee, het houdt het werk dynamisch.” De kern van het assortiment zijn stoelen, banken en tafels volgens de formule: “Daar zijn we goed in en daar weten klanten ons voor te vinden. Andere productgroepen hebben we uitgeprobeerd, zoals keukens en bedden, maar dat zijn echt andere takken van sport en dat bouwen we nu af”, aldus Nick. Hij roemt de inkoopcommissie van de formule die de vinger aan de pols heeft van wat er speelt bij consumenten. “Daarnaast krijgen we natuurlijk ook zelf feedback vanuit de winkel en zo merken we dat we op het goede spoor zitten.”

BETROKKEN

Tot slot nog even over het team van het bedrijf: “Het is een hechte ploeg die zich overal bij betrokken voelt. Samen komen we verder dan alleen. We hebben een mix van ervaren meubelmensen en mensen van buitenaf die met eigen inzichten en frisse gedachten komen, dat werkt heel goed”, aldus Laura. “Op zaterdag hebben we hier tussen de 700 en 1.000 bezoekers over de vloer dus de communicatie moet onderling vloeiend verlopen. We werken inmiddels met headsets om elkaar snel te vinden en vragen te kunnen beantwoorden.” Nick: “We zijn goed ingespeeld op elkaar. Ook dankzij verkooptrainingen en coaching van het teamproces waardoor we het ontstaan van 10 eilandjes hebben weten te voorkomen. Het heeft ons heel veel goeds gebracht. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat we iedere dag blij zijn met de winkel en met het team.” Laura: “We zijn heel blij met de terugkeer naar Trendhopper. Het is een fijne organisatie en we voelen ons bij hen als een vis in het water. Nick en ik hadden dit traject niet zonder elkaar gekund en gewild en nogmaals: onze ouders zijn zo trots op ons. Mooier kan het toch niet?”

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media /Vakblad Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine.